Fatimában (is) jártunk

Október 23-30. között 129 zarándok tölthetett el egy csodálatos hetet Portugália és Spanyolország legszebb zarándokhelyein, a Székesfehérvári Egyházmegye és a Via Sacra utazási iroda szervezésében. Iskolánkat Helter István püspöki biztos atya, Somogyi Tünde hitoktató, valamint Kiss Attila intézményvezető képviselte. Számunkra különös jelentőségű volt ez az utazás, hiszen iskolánk névadója a Fatimai Szűzanya, s az első napokat pedig nem máshol, mint az 1917-es jelenések helyszínén töltöttük el. A szervezők gondoskodtak róla, hogy a tartalmas lelki program mellett az említett országok számos turisztikai nevezetességéhez is eljuthassunk.

Az első nap főleg még az utazásról szólt, repülőgépen érkeztünk meg Portugáliába, de nem maradtunk így sem lelki tartalom nélkül:  a szállás elfoglalása után szentmisén vettünk részt a szálloda kápolnájában, majd a vacsora után erőt gyűjthettünk a következő napokra.

Második napunkon Fatimával ismerkedtünk meg: a délelőtt folyamán megtekintettük a hagyományos stílusban épült Rózsafüzér Királynője bazilikát, a modern kivitelezésű Szentháromság templomot, valamint a Jelenések kápolnáját is, ahol az a Mária-szobor áll, melynek másolatát Alsószentivánon, a Fatimai Szűzanya első magyarországi kegyhelyén őrizzük. Az eredeti szoborról is sok érdekességet megtudtunk, pl. a koronájához az aranyat portugáliai hívők adományozták ékszereikből, s ezek beolvasztásával és drágaköveinek felhasználásával készült el a fejék, amelybe később beépítésre került az a puskagolyó is, amely II. János Pál autójában maradt Ali Agca sikertelen merénylete után. Itt mutattuk be aznapi szentmisénket is.

Kiderült, hogy Fatima a magyarok faluja is: egyik terén Kondor Lajos atya szobra áll, akinek elévülhetetlen érdemei vannak a fatimai üzenetek világszerte történő népszerűsítésében, valamint a délutáni keresztútunk során tapasztalhattuk, hogy a keresztút stációi külországi magyarok adományaiból épültek meg, a Szent István kápolna pedig hazai gyűjtésből, hálául Magyarország feltámadásáért (a rendszerváltás után). A keresztutat követően a látnokok házait is megtekinthettük, a Béke Angyalának emlékművével együtt. Ezt a napot rózsafüzér (magyar nyelvű tizeddel a végén) és gyertyás körmenet zárta. (Ha hinni lehet a lépésszámlálóknak, 18.930 lépést, közel 12 km-t tettünk meg ezen a napon.)

A harmadik napon a tomari Krisztus-rendi kolostort (a Krisztus-rend a templomos lovagok portugáliai „jogutód” szervezete volt), majd a batalha-i és az alcobaca-i apátságokban tettünk látogatást. Ezek a monumentális épületek a portugáliai gótika gyöngyszemei, s nem véletlenül a világörökség részei is, amelyek kerengőit, helyiségeit, szerzetesi celláit, ebédlőit, udvarát, tornyait bejárva egy gyengébb idegzetű történelemtanár minden bizonnyal elalél a gyönyörűségtől. (Szerencsére e sorok írója nem gyengébb idegzetű, így csak fotózott szorglmasan.) Délután a kis halászfaluból fwstői üdülővároskává fejlődött Nazaréba vitt utunk, ahol a bátrabbak kipróbálhatták az Atlanti-óceán habjait, majd sífelvonóval felmentünk Sítióba, ahol a festői panoráma mellett egy nagy templomban és egy kis kápolnában is gyönyörködhettünk. Fatimába visszatérve természetesen az esti rózsafüzért és gyertyás körmenetet sem hagytuk ki, így ismét élményekben és kilométerekben gazdag napot zártunk.

Negyedik napunk Lisszabonban töltöttük el, a programot a Szent Jeromos kolostor templománál, a Belém toronynál és a Felfedezők emlékművénél kezdtük. Sajnos a késői nyitás miatt a kolostort csak kívülről tudtuk megtekinteni, a Betlehemről elnevezett Belém városrészben viszont a torony és az emlékmű látványa kárpótolt bennünket. A napi szentmisét a Szent Antal templomban mutattuk be (a szegények védőszentje ugyanis portugál származású, s Lisszabonban született, a templom pedig a szent születési helyén épült. Belvárosi sétával (Kereskedők tere – Augusta utca - Rossio tér), majd szabadidővel folytattuk a napot, s majd a rió de janeiró-i Krisztus szobor mintájára kialakított lisszaboni Krisztus király szobornál álltunk meg fotószünetre, látványos panorámaképekkel gazdagodva. Még az is belefért a délutánba, hogy csoportunk átbuszozzon a Cabo de Roca-hoz, amely Európa legnyugatibb pontja. Itt szintén festői képeket készítettünk. Este ismét magyar nyelvú rózsafüzérrel és gyertyás körmenettel zártuk a napot, immár búcsúzásként Fatimától.

Ötödik nap Spanyolország felé vettük az irányt, útközben megállva Bragában a Jó Jézus Szentélynél. A templomhoz felfelé felvonóval mentünk fel, a hegyoldalba vágott lépcsősort a korábbi napok  kilométeradagjai után senki sem kívánta letesztelni.

A templom gyönyörű helyen fekszik, egyrészt a természeti környezetének, másrészt a szépen kialakított botanikus kertjének köszönhetően. Be is jártuk a kertet (szerencsére akkor pont nem esett az eső), majd napi szentmisénket a szentélyban tartottuk meg. Fájó szívvel vettünk búcsút innét is, lefelé viszont a kitartóbbak már a nagy lépcsősoron hagyták el a helyet, gyönyörködve a lépcsőfordulóknál elhelyezett szökőkutak vízköpőiben is. Este már Santiagóban szállásoltuk el magunkat.

Hatodik napunkon Szent Jakab apostol sírhelyén, Compostelában töltöttük el időnk nagy részét. A compostelai katedrálisban is számos csodálatos látnivaló akadt, itt található pl. a világ legnagyobb tömjénfüstölője, ami 80 kg súlyú, s öt ember kell a működtetéséhez. A székesegyház bejárását követően a Santa Maria Salomé templomba sétáltunk át napi szentmisénkre, majd délután szabad program keretében ismerkedhettünk meg Compostela zegzugos kis sikátoraival, s akadt, aki a polipot is megkóstolta.

A nap zárásaként Fisterrába is átruccantunk, amely Spanyolország legnyugatibb pontja, amit a középkorban ők a világ végének tartottak. (Innét a neve is: Fisterra = Finis de terra, a föld vége.) Fotószünetet követve aztán visszatértünk a világ végéről a szállodánkba, ahol finom vacsora és kényelmes ágy várt bennünket.

Hetedik napunkat Spanyolországot elhagyva Portóban töltöttük, ahol először a Szent Ferenc templomból kialakított múzeumot tekintettük meg. Itt a barokkos túldíszítettségnek láthattuk egy jó példáját: a templom díszítéséhez 40 kg aranyat használtak fel. Városnéző sétánk alatt megtekintettük a portói vasúti pályaudvart, ahol szép példát láthattuk a portugáliai kékfestékes csempedíszítésre. (Maga a csempedíszítés lakóházakban, középületekben, sőt a templomokban is jellemző Portugáliában, amit a Sé katedrálisba átvonulva is megcsodálhattunk.

Szentmisénkben hálát adtunk a jó Istennek az együtt töltött hét napért, kértük a könyörgésekben, hogy az itt kapott gazdag lelki útravalót haza tudjuk vinni szeretteinknek is. S a jó Isten mellett köszönetünket fejeztük ki Spányi Antal püspök atyánknak, akinek a nagylelkűsége sokunk számára lehetővé tette a zarándoklatot, valamint megköszöntük lelki vezetőink és utaskísérőink segítségét is. A nap végén még borkóstolón vettünk részt a hírneves Ferreira pincészetben, majd a szállodába visszatérve összepakoltunk a másnapi hazaútra.

Nyolcadik napunk a hazaútról szólt. Mivel a szállodában még volt időnk, vasárnap alkalmával Mórocz Tamás atya a szálló bárjában mutatott be szentmisét. Mivel a szentmisét nem a hely, hanem Jézus jelenléte teszi ünnepélyessé, ha van egy lelkes csoport és egy elhivatott lelkipásztor, megható istentiszteletet tarthatunk bárhol – ahogy a mi esetünkben is történt. Hosszú repülőutunkat követően mindannyian szerencsésen hazatértünk.

Kis időnk marad pihenni, majd vár a következő feladat: a fatimai gyertyák lángját továbbadni szeretteinknek, ismerőseinknek, hogy az ott tapasztaltakra építve megpróbáljuk környezetünket jobbá, lelkiekben gazdagabbá tenni.

További képek a Zarándoklat 2022 galériában!

Csengetési rend

6. óra:         13 – 13.45

7. óra:         14 – 14.45

Kapcsolat

7012 Alsószentiván, Béke u. 112.