Az elmúlt hetek során a sárbogárdi Családsegítő- és Gyermekjóléti Központ két munkatársa, Somogyvári-Jansik Anita és Németh Anikó önismereti tréning keretében tartottak foglalkozásokat a 7. osztályosoknak, azzal a céllal, hogy a tanulók ismerjék meg egymást és önmagukat. Kapjanak megfelelő ismeretet, a felmerülő gondjaik könnyű és hatékony megoldására. Legyenek képesek saját gondolatokra, problémáik megoldására és tudják jól kezelni érzéseiket. Képesek legyenek tudásuknak, képességeiknek megfelelő döntéseket hozni.
Mindezt olyan játékos feladatokon keresztül kívánták elérni, amelyek játékos formában motiválták a gyerekeket, de csak közösen tudták azokat eredményesen megvalósítani.
Az 5 foglalkozás alatt számos kihívással kellett megbirkóznia az osztálynak:
Közösen csoportszabályokat alkottak a tanulók. Mindenki mondott egy-két szabályt, amit végig a tréning alatt betartottak. Pl. mások, meghallgatása, csak szépen beszélünk, tisztelet adása, vélemények kinyilatkoztatása mások tiszteletben tartása mellett, együttműködésre törekvés. Számos jobbító javaslat született, ezeket természetesen a tréning után is be kell tartani. 🙂
Kipróbáltuk a karmesterjátékot, melynek lényege, hogy a csoport tagjai körben ülnek. Egy gyereket kiküldenek, és a benn maradók megegyeznek a karmester személyében. Az ő feladata elkezdeni a mozdulatokat, melyeket a körben ülők lehetőleg azonnal utánoznak. A kint levő gyereket behívják, neki kell kitalálnia, ki a „karmester”.
Nagyon élvezték a százlábú játékot: két gyerek között van egy lufi szlalom pályán kell menniük, úgy, hogy a lufik a helyükön maradjanak. Amikor egy lufi kiesik, mindig a lufi mögött álló esik ki.
Átélhettek és eljátszhattak különböző érzéseket, amely segítette, hogy bele tudják élni magukat mások helyzetébe is, fejlesztve az empatikus készségeket.
A képek rekonstrálása feladatban már az egyszerű síkidomok lerajzolásán keresztül is megtapasztalhatták, hogy mennyire pontosan kell megfogalmazni kéréseinket, ha szeretnénk eredményt elérni.
Az Én a befőttes üvegben játék a helyes énképet segíti, de közvetetten a szociális kapcsolatokra is hatással van. Minden gyerek kapott egy névre szóló befőttes üveget. Ezt követően mindenkinek rövid 1-2 szavas pozitív visszajelzést kellett adnia minden egyes osztálytársáról, ezek gyűltek össze az üvegekben. A visszajelzések csak pozitívak lehettek és a lehető legtárgyilagosabban kellett leírniuk az adott személy egyik erősségét. Mindenki tudott jót írni a többiekről, nem hiába hangsúlyozzuk, hogy mindenkiben van valami értékes.
A nagydobozos labdás játék lényege, hogy különböző színű labdákat teszünk a dobozba, majd egyesével kell a labdákat kivenni egy lyukon keresztül. A csapattagok kapnak, egy színt pl. az egyik játékos csak piros labdát gyűjt a másik kéket a harmadik sárgát. A lényeg, hogy a csapat akkor győz, ha minden csapattag kezében ott van a saját színű 2 db. labdája. Az a lényeg, hogy rájöjjenek a játékosok, hogy a megfelelő taktikával, vagyis együttműködéssel lehet összegyűjteni a labdákat gyorsan. Aki kihúzza a saját színét megtartja, aki nem a saját színét húzza, de a társáét, akkor amennyiben neki adja az a csapat érdeke, erre kell rájönni a játékosoknak. Mivel a tanulók felismerték, hogy ez csak együtt sikerülhet, a feladat jól erősítette az együttműködést.
Egy képzelt szituációs gyakorlatban (új osztálytárs érkezik, akiről kiderül. hogy az előző iskolájában sok rosszat tett, de az új osztályában még nem volt vele baj) rájöhettek arra, hogy bizony nem mindig olyan könnyű igazságot tenni még egy osztályfőnöknek sem a tanulók között és jó, ha kaphat az ember új esélyt, csak éljen is vele.
A foglalkozásokat a diákok nagyon pozitívan értékelték. Néhány gondolat saját megfogalmazásukban:
„A játékok összhangot csináltak.” (teremtettek, helyesbítené a magyartanáruk 🙂)
„Jó volt ott ülni és együtt játszani.”
„Sokat nevettünk.”
„A vicces játékokra sokáig fogok emlékezni.”
„Még jobban összetartunk.”
„Észrevettük, hogy utána több dologban egyetértünk.”
„Eddig is kiválóan ismertük egymást, de segített még jobban kiigazodni egymáson.”
„Elfogadóbbak lettünk a másikkal szemben.”
„Veszekedés után ki tudtunk békülni, elismerve, hogy mindketten hibáztunk.”
Köszönjük Anikó és Anita nénik munkáját! A tapasztalatok alapján szeretnénk a jövő tanévben ezeket a foglalkozásokat még másik osztályokban is megvalósítani!
További képek az Önismereti tréning 7. osztály galériában!